Elke gamer heeft wel eens een game-over-scherm te zien gekregen. Maar niet elke gamer gaat er op dezelfde manier mee om. Hieronder de beschrijving hoe 3 verschillende (fictieve) gamers met een game-over-scherm om gaan.

Gamer Alex:
Alex is een game voor het eerst aan het spelen. Aangekomen bij een moeilijk gedeelte verliest hij al zijn hartjes en krijgt hij het game-over-scherm te zien. Vervolgens kiest hij snel voor de optie continue en probeert het opnieuw. “Blijkbaar zijn mijn skills nog niet goed genoeg en moet ik wat meer oefenen!” Hoe vaker Alex de game speelt, hoe beter hij erin wordt en hoe minder vaak hij het game-over-scherm te zien krijgt. Alex blijft het spel spelen en de optie continue kiezen totdat hij het spel uiteindelijk uitspeelt.

Gamer Bart:
Bart is een game voor het eerst aan het spelen. Aangekomen bij een moeilijk gedeelte verliest hij al zijn hartjes en krijgt hij het game over-scherm te zien. Het negatieve gevoel dat hij hierdoor ervaart zorgt ervoor dat hij de optie quit kiest en stopt met het spel. Vervolgens speelt hij dat spel de komende jaren helemaal niet meer. “Ik ben gewoon niet goed genoeg in die game en dat zal ook nooit veranderen!” Bart heeft dan ook de gewoonte om games niet uit te spelen.

Gamer Chris:
Chris ziet een game die zijn interesse wekt. Voordat hij de game ook maar geprobeerd heeft, ziet hij in gedachten al talloze keren het game-over-scherm voor zich. Door het negatieve gevoel wat hij krijgt door deze gedachten besluit hij om niet eens aan de game te beginnen. En dat nog voordat hij überhaupt de game ooit heeft uitgeprobeerd. “Het heeft toch geen nut, want het gaat me toch niet lukken om de game uit te spelen!”

Op welke gamer lijk jij het meest op het gebied van computergames? Ik gok dat je voor Alex hebt gekozen. De meeste gamers die ik ken (inclusief mijzelf) deinzen in een computergame namelijk niet terug van een of meerdere game-over-schermen. Zij blijven oefenen totdat ze goed genoeg worden om het einde van de game te bereiken.

Maar de meeste gamers die ik ken (mijn vroegere zelf meegerekend) zijn een heel ander type gamer als het gaat om de dating game. Zo was ik vroeger op dit gebied meer zoals Chris: ik zag wel vrouwen die ik aantrekkelijk vond, maar ik durfde ze niet aan te spreken omdat ik bang was dat ze me niet leuk zou vinden en dat het me toch niet zou lukken om een relatie met haar aan te gaan. Het resultaat: talloze misgelopen interacties met leuke vrouwen en langdurig ongewenst vrijgezel! Totdat ik besloot dat ik klaar was met Chris-gedrag te vertonen en ik me begon te verdiepen in Alex-gedrag. Langzaam maar zeker boekte ik meer resultaat, met een langdurige relatie als huidige resultaat.

Wat heb ik daarvan geleerd? Net zoals een game-over-scherm bij een computergame, betekent een game-over-scherm (of afwijzing) in de dating game simpelweg dat je skills nog niet goed genoeg zijn om het einde te bereiken. En dat je dus meer moet oefenen om er ooit beter in te kunnen worden! Gelukkig zijn deze skills te leren en te trainen. Hoe? Ik heb 10 jaar lang talloze boeken gelezen en online seminars gevolgd om informatie te verzamelen. Uiteindelijk ben ik uit gaan proberen om erachter te komen wat voor mij het beste werkte. Tijdens dit avontuur heb ik veel lessen geleerd. Sommige lessen deel ik in artikelen zoals deze. Andere lessen gebruik ik in mijn 1-op-1 coaching.

Heb jij nog moeite met het omgaan met een game-over-scherm in de dating game? Deel hieronder jouw ervaring, zodat we van elkaar kunnen leren!